Στο κτίριο του Διοικητηρίου θα παρουσιαστεί η έκθεση Κόδρα Fresh με τίτλο Happy Accidents (επιμέλεια: Ανθή Αργυρίου) με έργα τελειόφοιτων και πρόσφατα απόφοιτων των σχολών Καλών Τεχνών οι οποίοι είναι οι εξής: Στέφανος Αθάνατος, Βίκυ Βάκουλη, Κώστας Γκουρτζής, Μελίνα Καρανίκα - Τάνια Τσαμπάζη, Δημήτρης Κόκορης, Αιμιλία Λιόντου, Ζώης Λουμάκης, Ιωάννα Μαθοπούλου, Γιώργος Νίκας, Εβίτα Παγώνα, Μιχάλης Παπαμανώλης-Καραγιάννης, Χρήστος Παπασωτηρίου, Σπύρος Προκοπίου, Ελένη Σαμαντζοπούλου, Χριστίνα Τζάνη, Θοδωρής Τράμπας, Ζωή Φιλίππου, Αλεξία Ψαραδέλη, Saul Sanchez.
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2015, φέτος για πρώτη φορά, θα πλαισιώσει την έκθεση του Fresh με ένα workshop και ένα masterclass σε επιμέλεια της Ανθής Αργυρίου, που θα εστιάσουν στην τέχνη του videodance και στην performance αντίστοιχα και θα διεξαχθούν την πρώτη εβδομάδα του φεστιβάλ. Το workshop “Reconstructing the Framed Body” του Athens Video Dance Project είναι ένα 3-ήμερο εντατικό εργαστήριο videodance (24, 25 & 26 Ιουνίου) για εικαστικούς, κινηματογραφιστές και χορευτές με την Χρυσάνθη Μπαδέκα (freelance performer, choreographer & video-designer) και θα διεξαχθεί στο θεατράκι των Κοιτώνων. To masterclass «Περιμένοντας το λάθος…» (23 Ιουνίου, 11:00 - 14:00) με υπεύθυνη τη Φωτεινή Καλλέ (Εικαστικός - Υποψήφια διδάκτορας του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων τεχνών του ΑΠΘ) θα διερευνήσει τρόπους επαναξιολόγησης του λάθους και δόμησης νέων ιδεών με αφορμή το τυχαίο και θα πραγματοποιηθεί στο Διοικητήριο (δηλώσεις συμμετοχής με email στο fotinikalle@gmail.com μέχρι 15/6).
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα φέρει για τη φετινή χρονιά τον τίτλο ERROR (ΣΦΑΛΜΑ). Μέσα από τον τίτλο αυτόν οι εκθέσεις για το 2015 δίνουν το στίγμα ενός κυρίαρχου προβληματισμού. Σε μία πρώτη κυριολεκτική ανάγνωση, το σημαίνον της λέξης σφάλμα έχει αρνητικό πρόσημο. Εντούτοις, προσεγγίζοντας το σημαινόμενό της, αυτόματα ενσωματώνονται στη ίδια λέξη έννοιες θετικές. Η διόρθωση ως ανάγκη επαναφοράς, η αλλαγή ως προϋπόθεση εξέλιξης, η ανταπόκριση σε απρόβλεπτους παράγοντες ως δυνατότητα έκφρασης είναι μόνο κάποιες από αυτές. Με αφετηρία την παραπάνω θεματική, η δομή του Πεδίου Δράσης Κόδρα 2015 αναπτύσσεται πάνω σε μοντέλα αντιμετώπισης κρίσεων που προκύπτουν ως αποτέλεσμα μιας εσφαλμένης διαδικασίας. Το σφάλμα ορίζει μια τερματική κατάσταση, αλλά όχι τελματική. Ενδεχομένως αποτελεί το ορόσημο μιας παρέκκλισης ή μιας αλλαγής κατεύθυνσης και συνεπώς επαναπροσδιορίζει ολόκληρο το πλαίσιο αναφοράς μιας κοινωνίας, της δραστηριότητας και των προβληματισμών της, της καλλιτεχνικής της δημιουργίας και των πρωτοβουλιών της.
Εγκαίνια Πεδίου Δράσης Κόδρα 2015: 22 Ιουνίου
Επιμέλεια εκθέσεων:
Δημήτρης Μιχάλαρος - Διευθυντής / Κεντρικός Επιμελητής Πεδίου Δράσης Κόδρα
Ανθή Αργυρίου - Κεντρική Επιμελήτρια / Συντονίστρια Πεδίου Δράσης Κόδρα
Παναγής Κουτσοκώστας - Κεντρικός Επιμελητής / Συντονιστής Πεδίου Δράσης Κόδρα
Επιμέλεια έκθεσης: Ανθή Αργυρίου - Κεντρική Επιμελήτρια / Συντονίστρια Πεδίου Δράσης Κόδρα
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα '15 προσκαλεί τους νέους δημιουργούς, τελειόφοιτους και απόφοιτους (έως και 2 χρόνων) των σχολών Καλών Τεχνών, να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για την έκθεση Fresh: Happy Accidents. Ευτυχή ατυχήματα, σφάλματα, αστοχίες, παραπράξεις κάθε είδους: στα "σκουπίδια του κόσμου των φαινομένων" κατέταξε ο Freud μία ευρεία κατηγορία παραδρομών στα οποία μάλιστα ήρθε να δώσει περιεχόμενο και σκοπό, ορίζοντάς τα ως "νοητικές πράξεις που γεννιούνται από την αμοιβαία παρεμβολή δύο προθέσεων" . Είτε αναφερόμαστε σε παραδρομές της γλώσσας (lapsus linguae), της μνήμης (lapsus memoriae) ή του χεριού (lapsus manus), τα λάθη εκφράζουν ταυτόχρονα τη σύγκρουση και τον συμβιβασμό δύο ή και περισσότερων αντιτιθέμενων τάσεων . Στον χώρο των θετικών επιστημών είναι φανερό ότι ο διαχωρισμός σωστού και λάθους συνιστά τεκμήριο εγκυρότητας, αλλά και κρίσιμη καμπή πειραματισμού και συνεπώς προαγωγής γνώσης, τεχνικής και νέων εφαρμογών. Μεταφέροντας μία τέτοια προβληματική στην περιοχή των εικαστικών τεχνών, ο ορισμός του σωστού και του λάθους παίρνει μια ενδιαφέρουσα τροπή. Από τη μία παύει να αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης χάνοντας την απολυτότητά του και προσδίδει περισσότερο τον χαρακτήρα του τυχαίου, του μη ελεγχόμενου. Από την άλλη, αν προσδιορίσουμε το ατύχημα ως μια επισφαλή επιλογή, μία παράτολμη σύζευξη, ανοίγεται ένα ολόκληρο πεδίο ερευνητικών αποριών πάνω στη φύση, τα όρια και τις δυνατότητες του εικαστικού πειραματισμού.
Τι αποτελέσματα παράγουν αυτές οι ευτυχείς συμπτώσεις ή και οι ατυχείς συγκυρίες που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της παραγωγής ενός έργου τέχνης; Ποιος ο ρόλος τυχαίων συμβάντων και αστοχιών που ενδεχομένως εκτρέπουν την προσχεδιασμένη δημιουργική διαδικασία ως επακόλουθο μιας αρχικής σύλληψης, αλλά ωστόσο ενσωματώνονται στο τελικό εικαστικό αποτέλεσμα; Αν στην πρακτική του ο καλλιτέχνης, όπως και ο επιστήμονας ή ο τεχνίτης, επιχειρεί, αφού πρώτα γνωρίσει το μέσο ή τα μέσα του, στη συνέχεια να διευρύνει την χρήση και τα όρια των δυνατοτήτων τους, τότε πώς επαναπροσδιορίζει τα όρια αυτά; Πώς διαχειρίζεται τις αντιφάσεις μεταξύ θεωρίας και πρακτικής, ιδέας και εφαρμογής, παραδοσιακού μέσου και καινοτόμου ευρήματος; Σε μορφές έκφρασης όπως το θέατρο ή ο χορός, η performance, τα διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα ή τα συμμετοχικά projects, η αυθεντία του δημιουργού -ή των δημιουργών- δείχνει αν όχι να υποχωρεί, σίγουρα να μετουσιώνεται από επιθυμία απόλυτου ελέγχου σε πρόθεση ενορχήστρωσης μιας δυναμικής συνθήκης. Ελαχιστοποιούν ή πολλαπλασιάζουν τα περιθώρια "λάθους" οι σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές; Ποια η συμβολή της περιέργειας, του ρίσκου και του αυτοσχεδιασμού στην εξέλιξη της εικαστικής φόρμας; Ποιος ο ρόλος του σφάλματος στην ανακάλυψη;
Μπορούν τελικά τα ευτυχή ατυχήματα ως παράτολμες συναντήσεις και καινοτόμες συναρμογές να πυροδοτήσουν υβριδικές, διαμεσικές μορφές έκφρασης και να αναδείξουν νέες διαδρομές ως άλλα επιστημονικά πειράματα; Trial and error, Τέχνη και Επιστήμη, Τεχνολογία και παραδοσιακά μέσα, διεπιστημονικά projects, Art and Technology, συλλογικές απόπειρες καλλιτεχνικής παρέμβασης στον δημόσιο χώρο, πολυμεσικές εγκαταστάσεις και κάθε καλλιτεχνική διερεύνηση του επισφαλούς είναι το ζητούμενο της έκθεσης Happy Accidents. Φέτος για πρώτη φορά, την έκθεση του Fresh θα πλαισιώσουν ένα masterclass και ένα workshop πάνω σε αντίστοιχες μορφές σύγχρονης καλλιτεχνικής έκφρασης.
1 "Εισαγωγή στην Ψυχανάλυση", Γκοβόστης, 2010, σ. 36.
2 Ό.π. σ. 63.
3 Ό.π. σ. 65-69.
Ιστορικό
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα είναι το φεστιβάλ εικαστικών τεχνών που διοργανώνεται από το 2001 στο πλαίσιο του φεστιβάλ του Δήμου Καλαμαριάς «Παρά θιν’ αλός» στη Θεσσαλονίκη. Έχει ως βασική του κατεύθυνση την ανάδειξη των νέων δημιουργών και της πειραματικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας. Είναι ένα από τα σημαντικότερα εικαστικά γεγονότα της χώρας, που κάθε χρόνο επιχειρεί να προσεγγίσει την σύγχρονη εικαστική παραγωγή με έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας, video-art, νέων τεχνολογιών και τέχνης στο διαδίκτυο. Από το 2011 επίσης, μέρος του κύριου προγράμματος είναι και το διεθνές συνέδριο «Τέχνη-Αισθητική-Πολιτική» με θέμα την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης και τις πολιτικές και φιλοσοφικές διαστάσεις της.
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 12
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 11
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 10
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 09
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 08
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 07
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 06
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 05
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 04
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 03
ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 02
http://www.actionfieldkodra.gr/index.php/el/history-kodra
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου