Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Ατομική έκθεση χαρακτικών και σχεδίων του Γιάννη Κολιού με τίτλο «Η δίκη του Γιόζεφ Κ.» στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος


Γιάννης Κολιός
Η δίκη του Γιόζεφ Κ.
Χαρακτικά -Σχέδια

Επιμέλεια έκθεσης: Λήδα Καζαντζάκη 
 Εγκαίνια: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014, 20:00
Διάρκεια: 13 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου 2014

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την ατομική έκθεση χαρακτικών και σχεδίων του Γιάννη Κολιού με τίτλο «Η δίκη του Γιόζεφ Κ.», που θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου.
Τα έργα που παρουσιάζονται είναι αποτέλεσμα δουλειάς 5 ετών και μετεξέλιξη των σχεδίων που έχει κάνει, πάνω στο ίδιο θέμα, για το λεύκωμα που εκδίδεται από τον “Τεχνοχώρο” . Το βιβλίο προβάλει μέσα από 42 επιλεγμένα σχέδια και αντίστοιχα κείμενα στα γερμανικά, αγγλικά και ελληνικά το κορυφαίο μυθιστόρημα  «Η Δίκη» του Φραντς Κάφκα.
Η έκθεση τελεί υπό την Αιγίδα της Πρεσβείας της Τσέχικης Δημοκρατίας.
Γιάννης Κολιός
Η ιστορικός τέχνης Λήδα Καζαντζάκη η οποία επιμελείται της έκθεσης γράφει μεταξύ άλλων:

«Εν αρχή ην «Η Δίκη» του  Τσέχου, γερμανόφωνου συγγραφέα εβραϊκής καταγωγής Φραντς Κάφκα(1883-1924).
Άρχισε να γράφεται το 1914 και δημοσιοποιήθηκε, παρά τις αντιρρήσεις του συγγραφέα του που ήθελε να καούν τα ημιτελή χειρόγραφά του, μετά το θάνατό του από το φίλο το Μαρξ Μπροντ το 1925.       
Αποτυπώνει με τα εργαλεία της αφήγησης του μοντέρνου, το όνειρο και το θραύσμα, τη σύγχρονη ιστορία της κατάρρευσης ενός άδολου ανθρώπου μέσα στους άτεγκτους μηχανισμούς μιας δόλιας εξουσίας.
Παρουσιάζει ως «τραγική ειρωνεία» την περιπέτεια ενός καθόλα συνηθισμένου και προσαρμοσμένου στο σύστημα ατόμου, διευθυντικού στελέχους μιας τράπεζας μάλιστα, που βλέπει όλη του τη ζωή να ανατρέπεται, όταν πέφτει θύμα μιας δικαστικής πλάνης.



Στη «Δίκη του Γιόζεφ Κ.» ο Γιάννης Κολιός εισδύει στο προφητικό δράμα του συγγραφέα της. Μεταφέρει την επερχόμενη απειλή μιας τεχνοκρατικής και ψυχρής αντίληψης του κόσμου και των πλασμάτων της που συνεχίζει να πλανάται και μετά την καταστροφική επήρεια του 2ου Μεγάλου Πολέμου και του λεγόμενου Ψυχρού Πολέμου, που ακολούθησε, πάνω από ολόκληρη την υφήλιο. 
Πυκνώνει τα γνωρίσματά της σε γεωμετρικούς, καθαρά περιγεγραμμένους,  διαγώνιους, κάθετους και οριζόντιους σκοτεινούς όγκους, ανορθόδοξες προοπτικές και κενές, λευκές επιφάνειες.
Προτάσσει την αλήθεια που διέβλεπε ο Κάφκα μέσα στο σκοτάδι ως μήνυμα αυτογνωσίας και αντίδοτο της εκτυφλωτικής και παραπλανητικής λάμψης των εκτυφλωτικών προβολέων των καιρών μας.»
Γιάννης Κολιός
Ο Γιάννης Κολιός γεννήθηκε το 1964 στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται . Σπούδασε Ζωγραφική και Χαρακτική στην Αccademia Di Belle Arti Φλωρεντίας και Χαρακτική στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας.
Έχει παρουσιάσει την δουλειά του σε τέσσερις ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε δεκατρείς Bienalle και Trienalle στο εξωτερικό. Η δουλειά του περιλαμβάνει τις ενότητες  Ψυχογραφήματα (1992 - 1995) – Idols (1996 -2000) - Transformation 1+1 (2001 - 2006 ) - Lily (2005 - 2007 ) - Ad Hoc (2007 – 2008)  Statement (2007 -2009 ) - Plan B (2012) - Η Δίκη του Γιόζεφ Κ. (2013 -2014)
Από το 2009 συνεργάζεται στην εικονογράφηση κειμένων του πολιτιστικού ένθετου «Αναγνώσεις» της «Αυγής της Κυριακής». Εικόνες από τα έργα του κοσμούν το βιβλίο «Από το 1821 στο 2012» (επιμέλεια Μάρθα Πύλια, εκδόσεις Βιβλιόραμα-2012) καθώς και το εξώφυλλο του βιβλίου «Κ.Π. Καβάφης, κλασικός και μοντέρνος ελληνικός και παγκόσμιος» (επιμέλεια Κώστας Βούλγαρης, εκδόσεις Poema-2013).
To 2013 επιμελήθηκε μαζί με την  ιστορικό τέχνης Λήδα Καζαντζάκη την έκθεση σκίτσου, comics και γελοιογραφίας στο «1st Festival Comics» του Δήμου Καλαμαριάς στον Πολιτιστικό χώρο Remezzo.
Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί δύο φορές στην τηλεοπτική εκπομπή «Συνεικόνες»  της Ε.Ρ.Τ.  Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών, του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Εταιρίας «Α.Τάσσος» και της ομάδος «Lo and Behold».

Γιάννης Κολιός
Εγκαίνια Έκθεσης: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014, 20:00

Διάρκεια Έκθεσης:  13 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου 2014
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 και 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
info@technohoros.org

Γιάννης Κολιός
 Η απολυτότητα της γραμμής του Γιάννη Κολιού

Εν αρχή ην «Η Δίκη» του Τσέχου, γερμανόφωνου συγγραφέα εβραϊκής καταγωγής Φραντς Κάφκα(1883-1924).
Άρχισε να γράφεται το 1914 και δημοσιοποιήθηκε, παρά τις αντιρρήσεις του συγγραφέα του που ήθελε να καούν τα ημιτελή χειρόγραφά του, μετά το θάνατό του από το φίλο του Μαρξ Μπροντ το 1925.    
Αποτυπώνει με τα εργαλεία της αφήγησης του μοντέρνου, το όνειρο και το θραύσμα, τη σύγχρονη ιστορία της κατάρρευσης ενός άδολου ανθρώπου μέσα στους άτεγκτους μηχανισμούς μιας δόλιας εξουσίας.
Παρουσιάζει ως «τραγική ειρωνεία» την περιπέτεια ενός καθόλα συνηθισμένου και προσαρμοσμένου στο σύστημα ατόμου, διευθυντικού στελέχους μιας τράπεζας μάλιστα, που βλέπει όλη του τη ζωή να ανατρέπεται, όταν πέφτει θύμα μιας δικαστικής πλάνης.
Η Αντιγόνη του Σοφοκλή αναδύεται ξανά από το πείσμα του ήθους του.
Ο Ζαρατούστρα του Νίτσε αναδεικνύεται μέσα στην ισοπέδωση του υποκειμένου σε «ζώο αγέλης».

Η αποφθεγματική, ρυθμική γλώσσα του σμιλεύεται με σύντομες φράσεις, σκέψεις, αφορισμούς και ενδελεχείς παρατηρήσεις για το πραγματικό και το φαντασιακό του διεφθαρμένου «κόσμου του πατέρα»  όπου κινείται ο ήρωάς του Γιόζεφ Κ. Θα μπορούσαν να αποτελούν τμήμα ενός προσωπικού ημερολογίου.
Γιάννης Κολιός
Είναι η πρώτη ύλη πάνω στην οποία σχεδιάζονται, αποτυπώνονται με το μελάνι και χαράζονται με οξέα τα έργα του εικαστικού καλλιτέχνη Γιάννη Κολιού. Γκρίζοι και μαύροι τόνοι, που σπάνια λούζονται από μια στενή δέσμη φωτός, μεταφέρουν την αποπνικτική ατμόσφαιρα του αδίκως φερόμενου ως υπόδικου.   
Οι απλές και λιτές φιγούρες καθώς και τα σχήματα του ρώσικου κονστρουκτιβισμού ορίζουν το χώρο και τις μορφές. Μεταδίνουν έτσι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον εγκλωβισμό του ανθρώπου στα γρανάζια μιας ολότελα ανούσιας γραφειοκρατίας όπου αυτός σχηματοποιείται σταδιακά σε ένα αφηρημένο και απρόσωπο, ανίκανο να αντισταθεί, εξάρτημά της, ως μια γραμμική μεμονωμένη φιγούρα ή ένα σχηματοποιημένο μαζικό γράφημα.            
Τα σκληρά, επίπεδα χαρακτηριστικά της «Νέας Πραγματικότητας» στη Γερμανία του Μεσοπολέμου χρησιμοποιούνται για να αποδώσουν τις ζωώδεις και ψυχρές φιγούρες των δημίων και των βασανιστών και των δεσμοφυλάκων αλλά και εκείνων «που κοιτάζουν τον κόσμο αλλά δεν τον βλέπουν» 
Στη «Δίκη του Γιόζεφ Κ.» ο Γιάννης Κολιός εισδύει στο προφητικό δράμα του συγγραφέα της. Μεταφέρει την επερχόμενη απειλή μιας τεχνοκρατικής και ψυχρής αντίληψης του κόσμου και των πλασμάτων της που συνεχίζει να πλανάται και μετά την καταστροφική επήρεια του 2ου Μεγάλου Πολέμου και του λεγόμενου Ψυχρού Πολέμου που ακολούθησε πάνω από ολόκληρη την υφήλιο.

Γιάννης Κολιός
Πυκνώνει τα γνωρίσματά της σε γεωμετρικούς, καθαρά περιγεγραμμένους, διαγώνιους, κάθετους και οριζόντιους σκοτεινούς όγκους, ανορθόδοξες προοπτικές και κενές, λευκές επιφάνειες.
Προτάσσει την αλήθεια που διέβλεπε ο Κάφκα μέσα στο σκοτάδι ως μήνυμα αυτογνωσίας και αντίδοτο της εκτυφλωτικής και παραπλανητικής λάμψης των εκτυφλωτικών προβολέων των καιρών μας.

Λήδα Καζαντζάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου