Ο Οργανισμός και η Πρεσβεία της Ρουμανίας στην Αθήνα, με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων παρουσιάζουν την έκθεση ζωγραφικής «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» του εικαστικού Gabriel Grama (Γκάμπριελ Γκράμα) έως 30 Απριλίου 2015 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα».
Έργο του εικαστικού Gabriel Grama για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Ο εικαστικός Gabriel Grama με έργο του για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Ο Gabriel Grama ξεκίνησε τις καλλιτεχνικές σπουδές του στην ηλικία των 13 χρόνων, όταν ακολούθησε για 4 χρόνια τα μαθήματα γλυπτικής και σχεδίου στο Καλλιτεχνικό Λύκειο “Victor Brauner”, στην γενέτειρά του πόλη Πιάτρα Νεάμτς, στη Ρουμανία. Στη συνέχεια σπούδασε για άλλα 5 χρόνια γλυπτική στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών “George Enescu”, κοντά στον καθηγητή Ilie Bostan.
Τα τελευταία 15 χρόνια ζει και εργάζεται ως καλλιτέχνης και καθηγητής εικαστικών στην Αθήνα. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας από το 2008 και έχει πραγματοποιήσει 4 ατομικές εκθέσεις σε συνεργασία με τη D.D. Gallery Αθήνα, την Πρεσβεία της Ρουμανίας και το Δήμο Αθηναίων. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, καθώς και σε τρία Διεθνή Συμπόσια Γλυπτικής, όπου φιλοτέχνησε μνημειακά έργα σε πέτρα. Τέλος, έλαβε μέρος και σε άλλα δύο Διεθνή Συμπόσια Ζωγραφικής, στην Ρουμανία και την Ινδία.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η Ήρα-Παρασκευή Παπαποστόλου , Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης, η οποία γράφει :
Gabriel Grama: Οικουμενικά σύμβολα
Οι πηγές έμπνευσης του Πικάσο ήταν ποικίλες, μέχρι που η Αφρικανική τέχνη του έδειξε έναν νέο τρόπο να βλέπει τον κόσμο, όπως αποδεικνύεται στο έργο του « Δεσποινίδες της Αβινιόν» (1907). Στο εργαστήριό του, δίπλα στους τεράστιους ναίφ- πριμιτίφ πίνακες του Ρουσσώ, είχε γλυπτά από την Ωκεανία και αφρικάνικες μάσκες. Ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες του 20ου αιώνα, ο Μπρανκούζι, ενδιαφέρθηκε – όπως και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς του – για την αφρικανική τέχνη καθώς και για άλλες πρωτόγονες τέχνες. Το έργο του «Το φιλί» (1908) αποτελεί από ορισμένες απόψεις το αντίστοιχο των «Δεσποινίδων της Αβινιόν» στη γλυπτική.
Ρουμάνος στην καταγωγή και με σπουδές στη γλυπτική, ο Gabriel Grama, θυμάται τις παραδόσεις της χώρας του και επηρεάζεται από τις παγανιστικές λατρείες της και τους χορούς της με τις παραδοσιακές μάσκες, καθώς και από τα έθιμα της Ανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου, της Αιγύπτου και της Βόρειας Αφρικής. Με τη ζωγραφική του μιλάει για οικουμενικά σύμβολα της ζωής και της γονιμότητας, όπως αυτά ενυπάρχουν στον σύγχρονο κόσμο.
Κεντρικά θέματα στη ζωγραφική του είναι ο άνθρωπος ( με κύρια πρόσωπα αυτά της γυναίκας του, του παιδιού του και του ίδιου) και η σχέση του με τη φύση και τον σύγχρονο πολιτισμό. Η μητέρα με το παιδί στην αγκαλιά, πρωτόγονοι χοροί και τράγοι ως σύμβολα γονιμότητας μπλέκονται με φόρμες που θυμίζουν παγωμένα κτίρια και ψυχρές μηχανές. Φόρμες που παραπέμπουν στη γλυπτική, έντονα χρώματα που έρχονται κόντρα το ένα στο άλλο ( με σημαντική την παρουσία του πράσινου και του κόκκινου που χρησιμοποιούνται πολύ στη Ρουμανία) , σχήματα που παραπέμπουν στην γραμμικότητα της βυζαντινής αγιογραφίας αλλά και σε γραφές όπως η ιαπωνική ή η αραβική, στυλιζαρισμένες μορφές σε κίνηση, είναι οι εικόνες που συναντά ο θεατής που στέκεται μπροστά στα έργα του ζωγράφου. Άλλοτε ο άνθρωπός του υποφέρει από τον πολιτισμό που ο ίδιος έχει φτιάξει και άλλοτε χορεύει απελευθερωμένος από αυτόν, με τις χρωματιστές φούντες, τα κρόσσια και τα σκουλαρίκια που συναντάμε σε πολλά έθιμα.
Ο καλλιτέχνης λέει για τα έργα της ενότητας '' Contemporary primitivism'' : « Τα έργα αυτά αποτελούν την προσπάθειά μου να εκφράσω την αντίθεσή μου σε όσα η σύγχρονη κοινωνία προσφέρει και παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια. Τα 50 έργα, κυρίως καμβάδες μεσαίων διαστάσεων, αλλά και μεγαλύτερα, τα φιλοτέχνησα τη χρονική περίοδο 2010-2015. Με επιρροές από το βαλκανικό φολκλόρ και κυρίως το Ρουμανικό, από την λαϊκή τέχνη της Μέσης Ανατολής και της βόρειας Αφρικής, συνδυάζω στην πολύ χαρακτηριστική γραφή μου γραφιστικά στοιχεία με διακοσμητικούς χρωματισμούς. Από τη Βυζαντινή Αγιογραφία, την οποία μελέτησα πολλά χρόνια στην Ελλάδα, προέρχονται πολλοί αυτοματισμοί και τρόποι έκφρασης που αναγνωρίζονται εύκολα στους πίνακές μου ».
Τελικά, πίσω από την τεχνολογία και τον ασφυκτικό κόσμο του σήμερα, ο άνθρωπος του Gabriel Grama, παρά την εξέλιξή του, έχει τα ίδια αρχέγονα ένστικτα και τις ίδιες ανάγκες, ανεξάρτητα από τον τόπο καταγωγής του, με αποτέλεσμα να γίνεται και ο ίδιος ένα οικουμενικό σύμβολο.
Ήρα Παπαποστόλου
[O Gabriel Grama επιλέγει για τίτλο της έκθεσής του τον Σύγχρονο Πρωτογονισμό.
Το 1984 είχε γίνει μια έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Ν. Υόρκης όπου είχαν χρησιμοποιηθεί αυτές οι δύο λέξεις. Ο τίτλος της έκθεσης ήταν Πρωτογονισμός και Σύγχρονη Τέχνη και μάλιστα η λέξη πρωτόγονος είχε χρησιμοποιηθεί με επιφύλαξη. Οι εκθέτες, για να τιμήσουν την πρωτόγονη τέχνη έδειξαν τότε πώς επηρέασε τους μοντερνιστές Ευρωπαίους καλλιτέχνες, όπως τον Πικάσο, τον Μοντιλιάνι, τον Μπρανκούζι ή τον Τζιακομέτι.
Όπως λοιπόν η Αφρικανική τέχνη έδειξε σε έναν Πικάσο έναν νέο τρόπο να βλέπει τον κόσμο, έτσι και το βαλκανικό φολκλόρ και κυρίως το Ρουμανικό, ή η λαϊκή τέχνη της Μέσης Ανατολής και της βόρειας Αφρικής, έδωσαν το ερέθισμα στον Gabriel Grama να δημιουργήσει τον δικό του νέο κόσμο.] Gabriel Grama στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου 2015
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Αθηναίων «Μελίνα»:
Ηρακλειδών 66A & Θεσσαλονίκης, Θησείο | στάση Μετρό: Κεραμεικός
τηλ. (210) 3452150, 3414466
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο 10:00 – 20:00, Κυριακή 10:00 – 14:00
https://www.facebook.com/events/398221123706190/
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες με τα εγκαίνια της έκθεσης στο άλμπουμ της Ήρα-Παρασκευή Παπαποστόλου Gabriel Grama στο ΜΕΛΙΝΑ απ'όπου ανέβασα κι εγώ τα έργα της έκθεσης αλλά και στο προφίλ του Gabriel Grama
http://www.opanda.gr/?p=5329
Επιμέλεια άρθρου Πετρούλα Σίνη
Έργο του εικαστικού Gabriel Grama για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η Ήρα-Παρασκευή Παπαποστόλου , Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης, η οποία γράφει :
Gabriel Grama: Οικουμενικά σύμβολα
Οι πηγές έμπνευσης του Πικάσο ήταν ποικίλες, μέχρι που η Αφρικανική τέχνη του έδειξε έναν νέο τρόπο να βλέπει τον κόσμο, όπως αποδεικνύεται στο έργο του « Δεσποινίδες της Αβινιόν» (1907). Στο εργαστήριό του, δίπλα στους τεράστιους ναίφ- πριμιτίφ πίνακες του Ρουσσώ, είχε γλυπτά από την Ωκεανία και αφρικάνικες μάσκες. Ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες του 20ου αιώνα, ο Μπρανκούζι, ενδιαφέρθηκε – όπως και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς του – για την αφρικανική τέχνη καθώς και για άλλες πρωτόγονες τέχνες. Το έργο του «Το φιλί» (1908) αποτελεί από ορισμένες απόψεις το αντίστοιχο των «Δεσποινίδων της Αβινιόν» στη γλυπτική.
Ρουμάνος στην καταγωγή και με σπουδές στη γλυπτική, ο Gabriel Grama, θυμάται τις παραδόσεις της χώρας του και επηρεάζεται από τις παγανιστικές λατρείες της και τους χορούς της με τις παραδοσιακές μάσκες, καθώς και από τα έθιμα της Ανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου, της Αιγύπτου και της Βόρειας Αφρικής. Με τη ζωγραφική του μιλάει για οικουμενικά σύμβολα της ζωής και της γονιμότητας, όπως αυτά ενυπάρχουν στον σύγχρονο κόσμο.
Έργο του εικαστικού Gabriel Grama για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Έργο του εικαστικού Gabriel Grama για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Έργο του εικαστικού Gabriel Grama για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Τελικά, πίσω από την τεχνολογία και τον ασφυκτικό κόσμο του σήμερα, ο άνθρωπος του Gabriel Grama, παρά την εξέλιξή του, έχει τα ίδια αρχέγονα ένστικτα και τις ίδιες ανάγκες, ανεξάρτητα από τον τόπο καταγωγής του, με αποτέλεσμα να γίνεται και ο ίδιος ένα οικουμενικό σύμβολο.
Ήρα Παπαποστόλου
Έργο του εικαστικού Gabriel Grama για την έκθεσή του «Σύγχρονος Πρωτογονισμός» |
Το 1984 είχε γίνει μια έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Ν. Υόρκης όπου είχαν χρησιμοποιηθεί αυτές οι δύο λέξεις. Ο τίτλος της έκθεσης ήταν Πρωτογονισμός και Σύγχρονη Τέχνη και μάλιστα η λέξη πρωτόγονος είχε χρησιμοποιηθεί με επιφύλαξη. Οι εκθέτες, για να τιμήσουν την πρωτόγονη τέχνη έδειξαν τότε πώς επηρέασε τους μοντερνιστές Ευρωπαίους καλλιτέχνες, όπως τον Πικάσο, τον Μοντιλιάνι, τον Μπρανκούζι ή τον Τζιακομέτι.
Όπως λοιπόν η Αφρικανική τέχνη έδειξε σε έναν Πικάσο έναν νέο τρόπο να βλέπει τον κόσμο, έτσι και το βαλκανικό φολκλόρ και κυρίως το Ρουμανικό, ή η λαϊκή τέχνη της Μέσης Ανατολής και της βόρειας Αφρικής, έδωσαν το ερέθισμα στον Gabriel Grama να δημιουργήσει τον δικό του νέο κόσμο.] Gabriel Grama στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου 2015
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Αθηναίων «Μελίνα»:
Ηρακλειδών 66A & Θεσσαλονίκης, Θησείο | στάση Μετρό: Κεραμεικός
τηλ. (210) 3452150, 3414466
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο 10:00 – 20:00, Κυριακή 10:00 – 14:00
https://www.facebook.com/events/398221123706190/
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες με τα εγκαίνια της έκθεσης στο άλμπουμ της Ήρα-Παρασκευή Παπαποστόλου Gabriel Grama στο ΜΕΛΙΝΑ απ'όπου ανέβασα κι εγώ τα έργα της έκθεσης αλλά και στο προφίλ του Gabriel Grama
http://www.opanda.gr/?p=5329
Επιμέλεια άρθρου Πετρούλα Σίνη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου